Het is zondagmorgen vroeg als ik begin aan het schrijven van dit verslagje schrijf. Als ik naar buiten kijk dan zijn de weersomstandigheden nog het zelfde als toen ik vertrok uit Stiens namelijk regen en na de periode van warmte zijn de boeren in Friesland, maar ook die hier aan de kagerplassen hartstikkene blij. Het is alweer de zeventiende editie van Taptoe Stiens waar ik naar onderweg ben en dat is beslist geen sinecure en wel vanwege het feit dat de organiserende vereniging Takostu en het stichtingsbestuur van de taptoe er alsnog in geslaagd zijn om dit evenement van de grond te krijgen en voor mij omdat ik files, wegopbrekingen, vertragingen heb getrotseerd om vanuit het Warmondse kagerplassen gebied tot in Stiens te geraken. Eigenlijk dus een soort van voor de Friezen
en Warmonders bekende “Strontrace” dat is een zeilwedstrijd, die vanaf 1974 elk jaar wordt gehouden. De start is in Workum, waarna via het IJsselmeer naar de Bollenstreek wordt gevaren waar kunstmest moet worden afgeleverd. Warmond is het keerpunt. De wedstrijd creëert de historische vaarroute waarbij mest van Friese boeren naar de Hollandse geestgronden werd vervoerd. Die zeventiende editie was ook wel bijzonder omdat hij was gekoppeld aan een jeugdfestival. Vanwege alle onderweg ondervonden malheur kon ik nog net zien en horen dat de winnaars van dit festival de jeugdband van Pasveer uit Leeuwarden is geworden.

De organisatie is er in geslaagd om een aantrekkelijk deelnemersveld samen te stellen met CMV Oranje uit Minnertsga die opening van de taptoe heeft verzorgt “de tamboer-maitres van de deelnemers lopen bij de opkomst tussen het korps in” met een demonstratie van hun marswedstrijd die ze in juli in Kerkrade gaan tonen. Vervolgens betreed Kunst en Genoegen het veld, geheel in het nieuw gestoken, om met hun British popshow het publiek alvast op te warmen voor hun tweede optreden met de nieuwe show die tevens hun WMC bijdrage is. Want dat is het leuke van deze taptoe, je kan hier al zien wat men straks op het WMC gaat doen. Het is overigens een knap staaltje van muzikaal kunnen om twee van dergelijke shows op een avond te kunnen neerzetten. Dan is het tijd voor Jong Advendo, in tegenstelling tot hun grotere broers en zusters is Jong Advendo in het bezit van een heuse colourguard, zij brengen hun show Better World en zoals je eigenlijk wel een beetje mag verwachten gaat dat ze gladjes af, Jong advendo is overigens een van de weinige deelnemende jeugdkorpsen tijdens het komende WMC. Iedere keer als ik zo een colourguard zie stel ik mijzelf de vraag waarom toch altijd die sabels en geweren worden gebruikt, hier ligt wat mij betreft nog een uitdaging, maar gelukkig werd er aan het einde alsnog een geweer gebroken en kwam het toch nog goed.

Dan gaan we nu op de fiets met de fanfaremuzikanten van de Bicycle Showband Crescendo. Met of zónder hun fietsen zijn ze al een bezienswaardigheid op zich. Ze dragen het naar men zegt traditionele oudhollandse kostuum en fietsen op ‘Old Dutch’ Batavusfietsen al spelende het taptoeterrein rond. Het geheel maakte op mij toch een wat vrijblijvende indruk, alhoewel het als spektakelstuk en bijzonder korps toch vele handen op elkaar krijgt.

Ook als westerling hoor je dat Pasveer opkomt zonder dat je ze gezien hebt en op zich is dat een knappe prestatie. Vervolgens zie ik uit mijn ooghoeken iets wittigs het taptoeterrein opkomen. Het pasveerkorps introduceert….de witte stoel! Ik ga er eens rustig voor zitten. De opkomst is op die manier zeker wel apart te noemen. Het is mooi als een korps een herkenbare stijl heeft en dat is bij het Pasveerkorps zeker het geval en waar ik in het verleden nogal eens moeite had met de herkenbaarheid van de nummers is dat bij deze show niet het geval de muziek ligt prettig in het gehoor en vormt een mooie eenheid met de figuren waarin de stoel wel een rol speel maar niet dominant. Misschien moet die zelfs wel een overtuigender rol krijgen in het geheel.

Showcorps Leinegarde uit Neustadt, Duitsland is als buitenlandse deelnemer een mooie en waardevolle aanvulling op het taptoeprogramma. Leinegarde heeft een vlotte show en met hun zwarte kostuums met bijpassend hoedje een aparte uitstraling die in geen enkel opzicht lijkt op datgene wat wij hier gewend zijn. Qua thema is wat mij betreft de show wel wat achterhaald, maar voor Duitse begrippen is dit wel totaal anders, men hecht daar sterk aan traditie en heeft daar nog steeds veel tamboerkorpsen aangevuld met wat jonge dames die wat aaien op een trommel. Op het komende WMC zullen we er ook wel weer een aantal zien……………..heb je er een gezien, dan heb je ze allemaal gezien.

Showband Takostu speelt om het zo maar te zeggen deze keer een ‘thuiswedstrijd’. Ze zullen op eigen terrein hun nieuwste show presenteren. Ook Takostu behoort tot een van de deelnemers aan het komende WMC. Op het onderdeel “marsparade” behaalde deze Stienser showband tijdens de vorige editie een derde plaats op de wereldranglijst. Takostu is voor mij altijd het andere geluid uit Friesland geweest omdat zij zich door hun wat andere figuraties en muziek zich altijd wisten te onderscheiden van Pasveer, nu ik het een tijdje niet heb gezien moet ik constateren dat men ongewild naar elkaar aan het toegroeien is. De sprankelende, vernieuwende en verfrissende figuraties heb ik jammer genoeg niet gezien, Muzikaal is het allemaal dik in orde, maar mijn advies zou zijn, leg de lat wat hoger qua figuraties. Je ziet dat het Pasveerkorps daar duidelijk mee aan het werk is.

Het is voor de tweede keer deze middag/avond Kunst en Genoegen uit Leiden dat wij deze vereniging gaan zien en horen nu met de show “An other night at the Opera” En het moet gezegd het is weer overweldigend, je komt ogen en oren te kort, maar op momenten zie je dat zichtlijnen nog niet helemaal in orde zijn, maar er is nog een aantal weken te gaan. Zelf ben ik niet zo een liefhebber van danspasjes door muzikanten, even hiervoor heb ik ook al zoiets gezien bij Takostu, mijn advies is dan altijd “schoenmaker hou je bij je leest” maar dat zijn keuzes en die hoef ik gelukkig niet te maken, ga er maar aan staan…..iedere keer zo een show qua choreografie in elkaar zetten en dan hebben we het nog niet over de muziek. Ik kan mij verder alleen nog maar in superlatieven uitdrukken, maar dat heeft het publiek voor mij gedaan, het positief kritische Friese publiek gaf Kunst en Genoegen een minuten durende staande ovatie. Nog te vermelden is dat de tamboer-maitre Kevin van Egmond aan zijn tweede WMC als tamboer-maitre gaat beginnen, in 2001 was hij er ook al bij, toen als tamboer-maitre van Jong Kunst en Genoegen. Hij staat er en het liefst schrijf ik dit met hoofdletters, want de tamboer-maitre is immers het visitekaartje van het korps.

Tijd voor het dankwoord aan sponsoren die dit alles mogelijk hebben gemaakt, de korpsen die het publiek vermaakt hebben en het publiek dat massaal was opgekomen, zo massaal dat de aanvangstijd werd opgeschoven naar een later tijdstip.

GM vd B