Een trombone van plastic in plaats van koper. Het geluid is anders, maar het echte verschil merk je in de portemonnee. “Een plastic instrument heb je voor zo’n 150 euro. Bij een echte heb je het al snel over duizenden euro’s”, zegt muziekdocent Patrick de Heus.

En daarom maken kunststof instrumenten een opmars. Vanwege de lagere kosten kunnen muziekdocenten en -scholen er namelijk een groter aantal van aanschaffen. “Ze zijn ook nog eens kindvriendelijk. Als leerlingen er wild mee doen, zit er niet meteen een grote deuk in.”

Het geluid is volgens De Heus ook prima. “Het verschilt natuurlijk wel van een echt instrument. Je kunt horen dat het kunststof is, maar met deze instrumenten kunnen kinderen wel kennismaken met het geluid van een trombone, trompet of dwarsfluit.”

Muziekles in het basisonderwijs staat al jaren onder druk. En dat is jammer, zegt Jan Jaap Knol van het Fonds voor Cultuurparticipatie. “Taal en rekenen zijn belangrijk, maar kinderen verdienen een brede ontwikkeling.” Muziek hoort daarbij, zegt Knol.

Daarom kunnen scholen nu weer subsidies aanvragen. “We ondersteunen inmiddels al duizend scholen, vanuit een programma van minister Bussemaker. In oktober starten we een derde ronde en we hopen dat zich dan weer een grote groep aanmeldt.”

Op de pabo moet er al aandacht zijn voor muziekonderwijs.

Jan Jaap Knol, Fonds voor Cultuurparticipatie

De scholen mogen het geld op verschillende manieren inzetten. “Ze kunnen bijvoorbeeld leraren opleiden om beter muziekonderwijs te geven, maar ze kunnen ook gaan samenwerken met andere organisaties, zoals een muziekschool of popkoor”, zegt Knol.

Hij benadrukt dat het belangrijk is dat er op de pabo al aandacht is voor muziekonderwijs. “Dat is iets waar we in oktober mee beginnen. Zodat we nieuwe generaties leraren krijgen met hart voor muziek.”

Muziek doet veel met kinderen, zegt docent De Heus. “Je ziet kinderen beter met elkaar omgaan als ze samen muziek maken. Ze leggen elkaar bijvoorbeeld dingen uit. Maar ze hebben er ook ontzettend veel plezier in.”

Dat beamen de leerlingen van De Heus. En dat ze dan op een plastic instrument spelen in plaats van een echte, dat maakt ze niet veel uit. “Ik vind het eigenlijk wel knap dat ze een trombone van plastic hebben kunnen maken”, zegt een meisje.

Een leerlinge met muzikale ambities twijfelt wel of ze later ook nog op plastic zou willen spelen. “Ik wil misschien wel violist of pianist worden. Een plastic viool zie ik niet zitten. Ik speel nu al op eentje van hout.”

Gebruikt met toestemming.

Origineel bericht –Ā http://nos.nl/artikel/2178426-plastic-trompet-en-dwarsfluit-populair-maar-plastic-viool-zie-ik-niet-zitten.html