We hebben een open brief ontvangen van Harrold de Raad die zich verbaast over de uitspraken van de artisitiek leider van het WMC over innovatie binnen Drum Corps International. Harrold wil aantonen dat DCI weldegelijk innovatief is. Het is een brief op persoonlijke titel van iemand die feeling heeft met de drumcorps-activiteit. Harrold heeft dat op een nette manier op papier gezet. De brief is hieronder te lezen. 

Geachte heer Reumkens,

Allereerst bedankt voor het organiseren van een mooi evenement. Het is mooi om te zien dat er weer duizenden muzikanten en bezoekers hebben kunnen genieten van het WMC.

Er moet mij wat van het hart. In een artikel op de website van L1 trok mijn aandacht. De titel van het stuk vond ik hoopgevend en ook een aantal mogelijke veranderingen, zoals het anders positioneren van het evenement en een oplossing voor de lege tribunes tijdens de eerste weekenden, juich ik van harte toe.

Wat mij wel erg stoorde, is de opmerking dat de korpsen in DCI volgens u al 30 jaar te weinig innoveren en daardoor kwaliteit te kort komen. Ook doet de organisatie, DCI, al “30 jaar hetzelfde kunstje”. Uitzondering is Blue Devils noemt u nog. Ik ben benieuwd hoe u tot deze uitspraak bent gekomen. Heeft u met mensen van DCI gepraat? Met mensen van de korpsen. Is het uw eigen vaststelling na een bezoek of het zien van YouTube filmpjes? Waarom vindt u DCI niet innovatief?

Ik schets graag voor een aantal ontwikkelingen die zowel zowel de korpsen die meedoen aan DCI als de organisatie zelf hebben doorgemaakt. Dit is gebaseerd op openbare informatie, voornamelijk te vinden op www.dci.org en op diverse websites van korpsen.

Missie
De missie van DCI luidt als volgt: The mission of Drum Corps International is to bring the life-enriching benefits and enjoyment of marching music performing arts to more people worldwide. We do this by creating a stage for participating organizations to engage in education, competition, entertainment, and the promotion of individual growth.”

Dat is nogal wat: Wereldwijd mensen verijken op het gebied van muziek. Dit door middel van het creëren van een podium voor deelnemende organisaties en zich in te zetten voor educatie, competitie, entertainment en stimulering van indiviudele groei.

Poeh, ga er maar aan staan!

Aansluiting bij publiek en muzikanten
Een missie schrijven is één ding, maar om hier vervolgens concreet invulling aan te geven is natuurlijk een heel ander verhaal. Het gaat hier wat ver om de hele organisatie te schetsen, maar ik hou van feiten en cijfers en wil er graag een aantal doornemen.

Het kunstje van DCI
Ja, DCI heeft een redelijk vast format. Op woensdag de kwartfinales, op vrijdag halve finales en op zaterdag de finale met 12 korpsen. Meer is het niet of wel? Door alleen deze drie dagen als voorbeeld te nemen en het kunstje te noemen, doe je een organisatie als DCI toch echt te kort. Laten we eens kijken hoe DCI dit doet in deze week, maar ook in de rest van het jaar.

Bezoekersaantallen
Laten we 2015 als voorbeeld nemen. Tijdens de belangrijkste week van het seizoen (Finalsweek) waren er 44.132 betalende bezoekers. Dit is exclusief de 5.000 instructeurs, sponsoren en muzikanten.

Naast deze finals werden er in 2015,  108 evenementen georganiseerd door DCI. Uitschieters wat betreft waren de zogenaamde “regionals” in Atlanta, San Antonio, Murfreesboro en Allentown, met respectievelijk 18.155, 12.219, 10.760 & 15.988 betalende bezoekers. Net als het WMC, heeft ook DCI gedacht aan de thuisblijvers. Via de lokale bioscoop (enkele honderden) kunnen fans kijken naar de opening van het seizoen. In totaal trokken ze 52.000 bezoekers. Ook op internet zijn ze actief. Tegen betaling zijn diverse shows live te volgen net als de finals. Op het hoogtepunt van de finals, waren er 14.340 betalende klanten.

Meer mensen bereiken
Amerika is natuurlijk een veel groter land, dus is het logisch dat ook de bezoekersaantallen hoger liggen. Wat doet DCI dan nog meer om aan hun eigen missie te voldoen? Bijvoorbeeld het introduceren van “Drumline Battle” en Soundsport. Deze twee extra competities zijn eigenlijk een aanvulling op de bestaande competitie. Het doel? Meer mensen kennis laten maken met muziek in competitieverband en natuurlijk DCI. Momenteel zijn er wereldwijd tientallen evenementen in Amerika, maar ook in Engeland, Nederland, Ierland, China & Japan.

Naast wedstrijden besteed DCI samen met de korpsen ook veel aandacht in muziekeducatie. Vrijwel elk korps heeft wel een aantal clinics tijdens het zomerseizoen waarbij duizenden kinderen les krijgen van professionals en mee kunnen doen met een DCI korps. Kortom, de PR & Marketing zit wel goed bij DCI. Volgens het artikel kan dit bij het WMC beter. Deze tips mag u zo overnemen.

De korpsen
Dan de korpsen. De korpsen die al 30 jaar niet genoeg innoveren volgens u. Deze uitspraak heeft mij nog het meest verbaast. Je hoeft geen drumcorpsfan te zijn, om te zien dat JUIST de korpsen in DCI aan het innoveren zijn. Je kunt het niets vinden of je kunt het geweldig vinden, maar zeggen dat ze niet met nieuwe dingen komen? Dat is hetzelfde als de lokale zeepkistenvereniging zegt dat de Formule 1 niet innoveert. Deze laatste zin heb ik overigens van iemand anders, maar ik vond hem wel toepasselijk.

Innovatie
Volgens de Van Dale betekent ‘Innovatie’ het volgende: ‘Invoering van een nieuwigheid’.

Ok, maar wat is dan innovatie als het gaat om showbands of drumcorps. Wat is de nieuwigheid in onze sector. Eerlijk gezegd kan ik in Europa bijna geen voorbeelden bedenken. Hier een daar een leuk of grappig dingetje zoals op z’n kop spelen, met z’n allen springen of snelle blokjes die door elkaar lopen. Is dit dan de innovatie? Ik vind van niet.  Een innovatie is een nieuwe manier van denken. Het opzoeken van de grenzen, het proberen van dingen, vallen, opstaan kijken wat wel werkt en wat niet werkt en dat vervolgens verbeteren en verfijnen!

Het grappige bij de innovatie bij de drumcorps in Amerika, is dat ze dit eigenlijk niet zelf hebben verzonnen. Er is in Amerika nog een groter circuit op het gebied van Performing Arts en dat is WGI. Dé organisatie voor Color Guard en Indoor Percussion. Daar laten ze zien wat er allemaal kan. De korpsen nemen dit, na verandering van de regels door DCI, steeds meer over. En met succes!

Er is een heel scala van mogelijkheden bijgekomen. Andere klankleuren door de verschillende instrumenten en het gebruik van effecten en samples. Er kunnen nieuwe sferen worden gecreëerd, een verhaal kan ondersteund worden, er kan meer beleving worden toevoegen.

Naast de muzikale aspecten durf ik ook wel te zegen (zonder dat ik dat ik daar feitelijk bewijs voor heb) de korpsen in DCI, voor het gemakt de top 12, dé autoriteit zijn op het gebied van marching. Niet alleen de stijl, maar vooral het tot in detail uitwerken van bewegingen en optimale beheersing tijdens het spelen. Een perfecte combinatie van de “hoe” en “wat” zeg maar.

Nu ik al bijna twee A4-tjes heb getypt, kom ik er achter dat ik er nog minstens 10 bij kan typen. Het aantal innovaties van DCI én de korpsen is niet samen te vatten in een kort bericht. Het zijn er gewoonweg te veel.

Ik raadt u dan ook met klem aan, als u over drie jaar weer youtube filmpjes gaat kijken, ook vooral deze korpsen mee te nemen in de voorbereiding op het WMC van 2021. Of misschien nog beter, want ik zag dat u naar Chicago geweest bent naar de Midwest Clinic, ga eens naar de Texas Bandmasters Convention in San Antionio. Als u daar dan toch bent, kunt u gelijk een DCI show meepakken en daar de sfeer proeven. Als u nog iemand zoekt om u aan mensen voor te stellen, hoor ik het graag ;-).

Wat ook goed is om te weten, is dat ook de vele marching bands uit Noord-Amerika, Japan, Thailand en China, al hun kennis en soms ook hun show uit Amerika haalt. Bij arrangeurs en instructeurs die hier full time mee bezig zijn en, u raadt het al, vaak ook bij een DCI korps lesgeven. U gaf aan de Thaise bands nogal goed te vinden en onze borst maar nat moeten maken. Wat is hier het verschil met bijvoorbeeld een Carolina Crown, Bluecoats, Blue Devils of Santa Clara Vanguard?

Tot slot heb ik eigenlijk maar één vraag. Heeft u zich niet genoeg verdiept in DCI en de korpsen dat u tot zo’n uitspraak komt, of zou het kunnen dat ik volledig de plank mis sla?

Groet,

Harrold de Raad

1 reactie

  1. Alle respect voor de wijze zoals Harrold de Raad zijn mening verwoord.
    Hier wil ik nog aan toevoegen dat het WMC naar mijn mening voorbij gaat aan de belangrijkste belangen behartigers van onze amateurmuziekvereniging, dirigenten en instructeurs.
    Te noemen de Koninklijke Nederlandse Muziekorganisatie (KNMO) en de Bond van Orkestdirigenten en Instructeurs (BVOI) Drum Corps Nederland (DCN)