K&G Leiden aast op revanche, zo valt te lezen in het Leids Dagblad van 13 juli. De Leidenaren kregen vijf jaar geleden bij het WMC een flinke klap te verwerken. Voor het eerst in dit decennium werd er géén kampioensvaandel mee naar huis gekomen. Op de Mars bleek Flora Band Rijnsburg te sterk en op de Show werd K&G ‘slechts’ vijfde. Visueel schoot het programma tekort, zo blijkt uit de recaps. “We hebben ons misschien niet goed aan de regels gehouden”, zegt voorzitter René Truijers in het Leids Dagblad. “Dat zal dit jaar anders zijn”, zo belooft hij. “We gaan er alles aan doen om dat recht te zetten”, vult muzikaal leider René Leckie hem aan.

‘Geen andere club heeft dat voor elkaar gekregen’
De voorzitter van K&G wordt in het Leids Dagblad uitgebreid geïnterviewd. Truijers gaat in op de dertien kampioensvaandels die ze hebben gewonnen in de geschiedenis van het WMC. In 1997, 2001 en 2005 won K&G de dubbel. Daarna werd in 2009 de Showwedstrijd en in 2013 de Marswedstrijd gewonnen. “Geen andere club heeft dat voor elkaar gekregen, een paar hebben er hoogstens twee of drie”, aldus Truijers.

‘Tegen muziekkorpsjes op plaatselijke wedstrijden’
In de krant laat Truijers optekenen dat – mede door corona – de tijd voorbij is, waar K&G het opnam tegen 60 orkesten uit 15 landen. “We lopen dit jaar alleen tegen de Nederlandse top en wat orkesten uit Duitsland”, zegt hij. Toch werkt K&G vol energie toe naar het WMC. “Het is knallen tegen de concurrentie. Wedstrijden tegen muziekkorpsjes op plaatselijke wedstrijden hebben voor ons geen zin meer. Voor de rest doen we betaalde optredens, plus onze Taptoe.”

‘Het zit in onze genen…’
Het WMC 2017 is een flinke smet op het blazoen van de Leidenaren, aldus het Leids Dagblad. “We gaan er alles aan doen om dat recht te zetten”, zegt muzikaal leider René Leckie in de krant. “K&G is bij het WMC met resultaat verweven. Sinds begin jaren tachtig waren we niet zonder overwinning teruggekeerd. Het zit in onze genen om een vaandel te halen.”

‘Het blijft een jurysport’
Beide heren weten niet waar het vijf jaar geleden mis ging. Leckie in de krant: “Het blijft een jurysport en dat moet ook, maar je bent wel afhankelijk van wat de jury wil zien. En dat strookt niet altijd met de uitgangspunten van K&G. We mogen het commerciële aspect niet uit het oog verliezen. We moeten dit ook vier jaar lang verkopen. Dan kun je niet altijd alle ingrediënten erin stoppen die de jury wil zien, waar andere orkesten dat wel doen. Dat is niet arrogant of zo, dat heet bij jezelf blijven. Wij hebben een eigen karakter, een bepaalde uitstraling met een handtekening. Dat betekent een show met een hoge moeilijkheidsgraad, met hoge tempi en een makkelijk leesbare choreografie. Dat maakt je ook kwetsbaar. Door de perfectie op te zoeken, zien en horen mensen dat niet altijd. Het ziet er soms eenvoudig uit, maar dat is het niet.”

‘Het niveau is hoog’
Leckie beaamt dat K&G een flinke verjongingskuur heeft ondergaan ten opzichte van vijf jaar geleden. “Er zijn er veel uit Jong K&G overgekomen en die hebben door corona weinig vlieguren kunnen maken om ervaring op te doen. Maar het niveau is hoog en ik sta altijd weer verbaasd over met hoe veel toewijding die jongens bezig zijn”, zo besluit hij.

Verloren terrein en inkomsten
In het artikel gaat Truijers ook nog in op de moeilijkheden rond het vinden van een geschikte repetitielocatie. Ook laat Truijers weten dat de vereniging tijdens corona te maken had met teruglopende inkomsten. Mede daarom is de agenda richting het WMC niet leeg geveegd, maar zijn er extra optredens aangenomen om inkomsten te genereren.

Leidse trots
Tot slot vraagt Truijers om meer erkenning van de Leidenaren. Hij twijfelt of iedereen in de stad K&G kent. “Ja, op 3 oktober, als het gratis is, komen mensen kijken bij de taptoe op de Garenmarkt. Maar op 4 oktober is de Leidenaar ons alweer vergeten. Dat is gek, als je ziet dat we elders als vereniging optreden voor duizenden mensen.”

Korpsmuziek-factcheck
De redactie van Korpsmuziek heeft een feit uit het artikel gecheckt. Zo laat Truijers weten dat er maar een paar clubjes zijn die hoogstens twee of drie vaandels hebben gewonnen. Dat klopt niet helemaal. Zo is het Pasveerkorps viervoudig WMC-Kampioen (Show: 1989 en 2017, Mars: 1993 en Marsparade: 2005) Jong Pasveer won daarnaast in 2001 (correctie, geen 2005) een show-wimpel. In het clubgebouw van Advendo Sneek hangen vier Marsparade-vaandels (1997, 2001, 2009 en 2013). Daarnaast won Jong Advendo ook nog een aantal wimpels op de onderdelen Show en Marsparade.

Truijers geeft aan dat K&G het bij dit WMC alleen opneemt tegen de Nederlandse top en wat korpsen uit Duitsland. Dat klopt niet. Zo zijn er op het onderdeel Show in de hoogste divisie ook deelnames van Nishihara (Japan) en Chien Kuo (Taiwan). Dat zijn respectievelijk de nummers 3 en 9 van het vorige WMC (Show World Division). Daarnaast doen er onder andere korpsen uit Denemarken, Engeland, Polen en België mee aan het WMC.

Eerder schreven we zelf dat K&G in 2009 en 2013 de Marswedstrijden won, maar dit klopt niet. In 2009 won K&G de Show en DVS Katwijk de Mars.

2 reacties

  1. Bovenstaand toch wat nuanceren met de volgende Quote opgetekend uit de “Klankwijzer” (waar ook de volledige deelnemerslijsten zijn te vinden.)
    Buitenlandse namen ontbreken. Of het moet zijn dat het WMC
    met de nog onbekende 16e buitenlandse namen ontbreken. Of het moet zijn dat het WMC
    met de nog onbekende 16e deelnemers een verrassing uit de hoge hoed tovert. Vooral deelnemers uit Thailand zijn dun gezaaid. De enige Thaise kandidaat is het vrouwenorkest He Suranaree Girls Wind Symphony & Marching Band Thailand in de marswedstrijd. Helaas ook geen exotische deelnemers uit Latijns-Amerikaanse landen. Wel doet de Nishihara High School
    Marching Band, de nummer 3 op het onderdeel show in 2017, weer mee. Op
    de drumband van de Koninklijke Harmonie van Gronsveld (mars, eerste divisie) na staan alle titelverdedigers aan de start. De Nederlandse top is uiteraard volledig van de partij. De animo voor de nieuwe jeugddivisie moet nog groeien. De mars- en showwedstrijden in het Parkstad Limburg Stadion worden afgewerkt in twee weekenden. De toppers op het onderdeel Show Championship
    strijden in een prelims-finals structuur om de titel.

  2. De opmerking van René Truijers is makkelijk op een verkeerde wijze uit te leggen en velen doen dat ook op een wijze die jammer genoeg gebruikelijk is in de sociale media.
    Probeer je eens voor te stellen dat KenG mee doet aan landelijke wedstrijden, het moet als ander korps, al dan niet klein, uitermate frustrerend zijn om te moeten constateren dat jouw club het weer niet heeft gered! Op enig moment doen dan die korpsen niet meer mee omdat de motivatie ontbreekt en staan dezelfde criticasters weer klaar. Het onwaarschijnlijk hoge niveau dat men heeft bereikt heeft natuurlijk ook zijn prijs. Die prijs is meerdere keren per week en meerdere weekenden repeteren en niet vrijblijvend! Het zijn dingen die men van de leden vraagt die de kleine verenigingen niet van hun leden kunnen en willen vragen. En als laatste, het is toch helemaal top als je van verre jou orkest kan horen aankomen! Ik ga in ieder geval genieten allereerst van KenG maar direct gevolgd door alle top orkesten die Nederland gelukkig nog heeft.