Hieronder staan alle verslagen van de optredens tijdens de eerste dag van het WMC op een rijtje! Check ook ons liveblog met alle verslagen, foto’s en de livestream!


Fanfarenzug Dresden – Show, World Division   by Matthijs van Houten

Fanfarenzug Dresden is vandaag de enige deelnemer in de showwedstrijden, World Division. Onlangs werden ze bij de Duitse Fanfaronade derde met 83,67 punten, achter Potsdam (86,5) en Strausberg (84,5).

Dresden is een echte Fanfarenzug, maar tijdens hun mars zagen we al dat ze behoorlijk vooruitstrevend zijn. Na een statige opening zien we dat hier ook wel terug. Frontfaced marching en snelle figuraties, die ook strak worden uitgevoerd. Meeste rijtjes zijn recht en ze worden ook slim op yardlijnen geschreven.

Dresden zet tevens brede figuraties neer. Dat maakt het samenspel er niet makkelijker op, maar het blijft behoorlijk goed bij elkaar! Dat is knap, zeker op de momenten als Dresden teruggaat in dynamiek. Het bespelen van ventieltrompetten is dan flink lastig. Op de zachtere momenten dreigt het licht onzuiver te worden. Maar op de tutti momenten overtuigt de club!

Het programma steekt visueel en muzikaal goed in elkaar, hoewel ik het persoonlijk altijd wat eentonig begin te vinden. De visuele variatie is in ieder geval een stuk groter.

Gelukkig komt ook precies op dat moment een leuke drumbreak, waarbij er ook wel weer iets meer tempo had mogen komen. De visuals zijn wel effectief. De bewegingen mogen echter wel wat grootser, dann komt het op deze afstand beter over.

Ach! Een van de trompettisten gaat onderuit in het achterwaarts lopen. Z’n buurman moet even uitwijken, maar beiden herstellen goed en snel! En daar gaat het om!

Nog even een flinke uitsmijter, voordat we naar het slot gaan. En dan valt eerst m’n oog (nogmaals) op de dirigente die de heupen in ieder geval erg los heeft zitten, ahum. Het oog wil ook wat, zal ze denken…..

Door naar Rivers of Babylon: interessant arrangement met contrast. Zeker ook in het gezongen slot. Publiek vindt het mooi en beloont de Duitsers met een flink applaus.

Al met al een strakke uitvoering van een gewaagd programma. Paar snelle figuraties en Dresden schuwt ook niet om op sommige momenten de symmetrie helemaal los te laten.


Tamboer en Trompetterkorps Euroband – Mars, World Division by Edwin Gravekamp

Nog twee optredens te gaan en de Euroband komt het veld op voor hun Marsoptreden. Vier jaar geleden scoorden ze nog 89,18 punten! Helaas zien we ze vandaag niet in de showwedstrijden. Ook in die tak van sport scoorden ze vier jaar terug met 87,38 punten erg hoog. 

Lekker begin! Flink statement en daarna in de mars Die Rotjacken een lekkere cadans. Veel dynamische verschillen die ook goed overkomen op het moment dat ze naar achteren lopen. Toffe slagwerkpartijtjes ook die net niet synchroon lopen met de brass. Maar het klopt wel!

Mooie fermate ook op het moment dat ze naar de oostkant lopen! Veel variatie in deze mars en dat maakt het aantrekkelijk. Dat geldt ook voor het samenspel tussen de eufjes en de fluiten. En weer zo’n effectvolle fermate! Goed uitgevoerd!

We zitten inmiddels in Marshal Zhukov en helaas zetten ze de lange bocht wel net iets te vroeg in. Dat blijft voor veel clubs toch lastig inschatten. Ze trekken de bocht overigens wel lekker door. Ook muzikaal blijft het op peil, hoewel het middendeel van de mars er toch echt uitsprong!

Een erg goed marsoptreden van De Euroband! Veel effect in het muzikale boek en het ging ook nog eens gepaard met een strakke uitvoering. Voor vandaag een van de toppers in de mars.


Show- en marchingband Da Capo Lisse – Mars, World Division by Edwin Gravekamp

De dertig muzikanten en hun maitre van Da Capo uit Lisse hebben er zin in, dat is te horen met de opkomst het stadion in. Met March to Greenfield & Froonackers Pride gaan zij het beste uit het marsonderdeel halen.

Een strakke start en nette eerste bocht, naar de eerste counter is er het eea onzuiver maar wordt snel hersteld. Mooi hoe de grote trom samen met de middelste sousafonist in de rij stappen om de Engelse counter te draaien. Heel verzorgt ziet dit er uit.

Ook de tweede counter is erg netjes en met de tempo verandering na de tweede Engelse counter goed meegelopen. Goed over nagedacht icm de muziek.

Naar de Amerikaanse counter, niets op aan te merken vanuit onze positie en door naar het laatste deel. Goed de laatste lange bocht ingezet (die snijden sommige nogal eens te vroeg af) en Da Capo blijft mooi compact lopen, de maitre netjes in het midden en ze komen zonder kleerscheuren hier doorheen. Goede stop voor de tribune en ze zijn klaar!

Mooi optreden van Da Capo, mogen ze trots op zijn!


Slagwerkgroep Muziekvereniging “St. Jeanne d’Arc” – Mars, World Division   by Matthijs van Houten

Tijd voor de mars van de slagwerkgroep van  ‘De Sjaan’, zoals ze zichzelf onderling liefkozend noemen. Strakke opkomst en dito stepoff. Jammer dat de eerste bocht (hele korps 90 graden draai naar links) beetje in het water valt: niet gelijk. 

Wel gevolgd door twee prima counters en een hoofd der colonne links, gehoekt. Strakke rijtjes en ze lopen zo het hele stuk door. Goed hoe ze vlak voor de Amerikaanse counter rechttrekken. Ook daar komen ze weer recht uit. Ze herstellen zich echt goed na het eerste foutje in de eerste bocht.

Ook nu een strakke overgang in het tempo met een toffe sleeppas. Richting de laatste lange bocht komen ze mooi in het midden uit. Ze snijden de bocht goed aan en blijven ook mooi in het midden van het parcours. Een van de beste lange bochten die we hebben gezien vandaag! Je ziet dat deze slagwerkgroep (die normaal ook voor een marchingband lopen) veel ‘straatervaring’ heeft.

Mooie halt op rechts! Goede stop van het hele korps, ook met het afnemen van de stokken!

Een erg goed marsoptreden van ‘De Sjaan’. Lekkere cadans, strakke verplichte routines en ook muzikaal van een flink niveau. Veel dynamiek en variatie. Goed gedaan!


Spielmannszug Hattstedt e.V – Show, First Division by Edwin Gravekamp

Spielmannszug Hattstedt deed het op het concours Hamont Belgie niet onverdienstelijk en mocht zoch in 2016 Kampioen der Lage Landen in de categorie Show van de middenklasse noemen.

De jonge maitre is denk ik een beetje zenuwachtig want ze gaat vlot van start, geen aankondiging van de speaker en check of de jury klaar is.

Dit jeugdige orkest neemt ons mee op een reis over de wereld, diverse kleine liedjes komen aan ons voorbij waarbij aan de voorzijde een klein manneke de vlag ontrolt mbt het onderwerp of werelddeel.

De bezetting van piccolo’s, fluiten, lyra’s en slagwerk klinkt fris en het speelplezier zorgt er al snel voor dat de jonge muzikanten de handen op elkaar krijgen.

Strak slagwerk en ineens een drumbattle die ze geleend hebben van Top Secret, u wel bekent. Een hoog schattigheidgehalte, niet alleen vanwege de leeftijd van de muzikanten. Eindpose, hoedjes af en een buiging…het publiek vind het mooi!

Er is weinig aan af te dingen aan deze show, hij is strak neergezet zowel muzikaal als visueel. Soms vergeet je even de leeftijd van de muzikanten en dat zegt denk ik genoeg. Leuk!


Drumfanfare Laurentius – Show, First Division by Matthijs van Houten

Drumfanfare Laurentius verteld ons het levensverhaal van een geboren koning. In beeld en geluid gaan we als publiek samen met Laurentius door in alle levensfasen van Prins tot Koning. De geboorte, het opgroeien, verliefdheid en een uitbundige bruiloft en de statige kroning waarna hij het volk de rest van zijn leven zal dienen. De levensgebeurtenissen van een Prins, samengevat in een show met muziek van artiesten met een “koninklijk tintje”:  Queen, the King of Rock ’n Roll, “Lady” Gaga en The Lion King, gegoten in een spetterende choreografie. De showmuziek is geschreven door Rob Balfoort en de choreografie is ontworpen door Martijn van der Werf.

We zijn benieuwd of we het verhaal uit dit thema kunnen halen. Zien en horen we wat de bedoeling is?

Nog wel even een tip voor alle korpsen: zorg ervoor dat je vrijwilligers weten hoe ze bordjes neerzetten. Hier was het even geklungel (wat is nou de frontlijn?). Ook staat het bordje 20 1,5 meter te diep. De horizontale lijnen staan niet precies op de 10 en 20 yards, want de tweede lijn is dieper. Check het marsreglement voor de precieze afmetingen! En zorg ervoor dat je leden weten welke lijnen er in Kerkrade waar op het veld staan.

Anyway: terug naar de show van Laurentius. We beginnen met een slaapliedje in de houtsectie, overgenomen door het koper. Visueel staat het in het begin niet heel strak en ook de trompetten lijken wat te overspelen. Even settelen in de show en de zenuwen eruit spelen. Want dat lijkt het geval. In ‘Break free’ is de balans namelijk een stuk beter. Ook visueel is de uitvoering hier beter.

We gaan in sneltreinvaart door deze medleyshow heen. De melodieën volgen elkaar in snel tempo op en dat maakt het interessant. Visueel is het programma goed uitgewerkt: over het algemeen zie je ook wat je hoort! Wel blijft de club dicht bij elkaar. Dat helpt ze in het samenspel: slim gedaan dus!

Natuurlijk mag Adios Nonino niet ontbreken. Mooi statement in een rechte lijn naar voren, vervormend naar een hart, duidelijk te zien. We zijn bij verliefheid en het huwelijk! Hier komt het verhaal mooi naar voren! Dan zouden we nu bij de kroning moeten zijn. Fijne andere sfeer met muziek uit Lion King. Leuke solo bij de tuba’s!

Mooi hoe de verkleedpartij van de TM is weggewerkt in de figuratie. Je zag het bijna niet! En zo staat de koning op de dirigentenbok! Leuk gedaan!

Mooi is ook de trompetsolo (applaus!) in Queens Dont Stop me now! We werken toe naar het slot met veel energie! “Leve de Koning! Hoera!”

In deze show mis je misschien wel iets meer rustmomenten. Dynamisch blijft het relatief lang ‘hard en energiek’. Daar heeft men ook bewust voor gekozen in het muzikale boek, zo lijkt het.

Het verhaal kwam in het begin nog niet heel erg goed over, maar zeker in het tweede deel van de show wordt het levensverhaal me goed duidelijk. Ook het publiek heeft er van genoten. Tijdens de afmars (Oranje boven) krijgen ze de handjes goed op elkaar!

Ook Laurentius zet een prima show neer en lijkt de strijd met Dokkum en Renkum wel eens aan te kunnen gaan.


Drumband Muziekvereniging OBK Bennekom – Mars, World Division by Edwin Gravekamp

Tambour-maître Jan Roelofssen leid zijn muzikanten met verve over het marsparcours van dit WMC. Met een voor hun speciaal geschreven slagwerkstuk ‘Samba de Boer Koekoek’ (als ik het goed hem verstaan) lopen zij hun mars.

Ik vind de drumband van OBK niet uitblinken in het marcherende deel, de verplichtte elementen lopen ze prima en over het algemeen blijft het geheel goed bij elkaar.

Waar ze absoluut in excelleren en vandaag (en misschien in de andere weekenden ook wel) is het spelende deel van de mars, heel strak slagwerk!

Tempowisselingen en verschillende stijl elementen, slagwerk van hoog niveau (in verre ik dat kan beoordelen). Als je je ogen dichtdoet en alleen luistert is dit al entertainment van de bovenste plank.

Mooi optreden van de Drumband van Muziekvereniging OBK Bennekom


Strømsgodset Musikkorps – Mars, World Division by Matthijs van Houten

Dit Noorse korps doet voor de vierde keer mee aan het WMC. Ze brengen ons een Marsoptreden met de H.M. Dronning Sonjas honnørmarsj (Honorary March of her Majesty Queen Sonja) en de Telemarks Bataljons March.

Ook Strømsgodset kreeg tijdens de opening al de kans om te wennen aan het stadion. Hopelijk helpt ze dat!

Strakke opmars: vooral de ‘mooie tambour-maître’ valt op. Zeer strak voorkomen! En dat geldt ook voor het aanzetten van de instrumenten bij hun mars. Meteen ook heel technisch in het muzikale. Mooi gespeeld!

Twee strakke Engelse counters, gewoon standaard, zonder gekkigheid! Wel een variatie in de eerste bocht, waarbij het korps net niet tegelijk vertrekt. Wel een goede correctie bij de Amerikaanse counter.

En daarna valt ons vooral op dat het korps een beetje lijkt te overspelen in het zware koper en de trompetten. De balans was mooi, maar vanaf hier wordt het wat rauw. Dat is helemaal niet nodig, want ondanks dat Strømsgodset niet heel groot is, hebben ze een mooie klank. Gelukkig gaan ze daarna weer terug in volume!

Een prima halt markeert het einde van hun mars. En de TM neemt uitgebreid om het publiek te begroeten. Gelijk heeft hij! Nog even een speciale vermelding voor de strakke eerste rij tamboers: zowel in het marcheren als in de stokvoering. Mooi gezicht als ze aan komen lopen!


Drumband van Muziekvereniging Wilhelmina – Mars, World Division by Edwin Gravekamp

Muziekvereniging Wilhelmina uit Numansdorp heeft hun drumband afgevaardigd voor deelname aan het onderdeel mars van dit WMC.

Voor ons staat een stukje onvervalst Nederlands cultuur, de instrumenten, het uniform en formatie. Dit is ook het mooie van het WMC, een eclectische mix van stijlen.

Hun Mars is recht toe recht aan een basic mars, eerste bocht standaard gelopen, twee Engelse counters en de Amerikaanse zoals je hem verwacht. Geen poespas maar strak exerceren, de poespas horen we in de muziek.

De start van de laatste bocht is strak langs de lijn neergezet door de maître. Heel slim want daardoor kan de drumband heel mooi met de lijn meelopen naar de hoofdtribune, nog snel een laatste tempo verhoging in de muziek en looppas en dan een halt houden voor de tribune.

Wilhelmina staat stil maar stopt niet zoals andere verenigingen dit deden voor hen en na hun halt houden vertrekken ze van het veld.


Fanfaren- und Spielmannszug Altenstadt e.V. – Mars, World Division by Matthijs van Houten

Voor het eerst in 20 jaar zijn de Duitse muzikanten weer present op het WMC! En dat is natuurlijk al heel erg mooi! Altenstadt komt in een soort middeleeuws uniform het veld op. Ik vind het zelf wel wat hebben, eigenlijk!

Bijzondere bezetting heeft deze club: fluiten en ventieltrompetten vormen de basis. Lijkt me qua stemming lastig, maar over het algemeen is het zuiver.

De stepoff is goed, maar daarna trekt het korps helemaal scheef: jammer. Ook de eerste bocht is niet vlekkeloos. Je mist een mooie cadans in het korps.

Altenstadt heeft een flinke variatie in de dynamiek, doordat ze spelen met hun bezetting. Dan spelen ze bijvoorbeeld een tijdje met alleen de fluitsectie en daarna tutti.

De counters worden over het algemeen goed uitgevoerd. Vooral de Amerikaanse counter springt eruit. Het tweede deel van de mars is een stuk sterker dan het begin. Leuke slowpass bij het aansnijden van de bocht, om de rijen weer recht te krijgen!

Het optreden wordt met een strakke halt afgesloten en de ongeveer 100 meegereisde supporters gaan uit hun dak. Leuk!


Fanfarenzug Dresden – Mars, World Division by Edwin Gravekamp

Fanfarenzug Dresden was gisteren al aanwezig bij de opening van het WMC, en hier verwachten we wel wat van! Een heel strak exercerende club. Ze zijn vijf bij vijf opgesteld en er moeten hier dus heel wat mogelijkheden zijn met de mars exercitie.

En de mogelijkheden zijn legio blijkt, want de ene na de andere variatie op de standaard bochten komt aan ons voorbij. Geen enkele Engelse counter zoals we hem gewend zijn en ook de Amerikaanse counter haalde ik er niet uit waar je hem verwacht.

De exercitie is strak met verschillende tempo’s maar niet overal even zuiver. De laatste rij breekt nog wel eens uit of sluit te laat aan. Bij de laatste bocht, de halve ovaal wordt door de eerste rij iets te vroeg aangesneden en niet gecorrigeerd.

Dan het nieuwe verplichtte moment, het halt houden voor de tribune, dit wordt echter markeren, draaien en dan halt.

Een erg leuk optreden van dit fanfarezug, het publiek gaat voor het eerst vandaag dan ook op de handen.

Maar, wij hebben wel wat vragen. mogen deze variaties wel? Er zijn tenslotte verplichtte figuren voor de mars. Ook het markeren, draaien en dan halt houden, mag dit?

Vragen die wij iig gaan stellen aan het einde van de dag in de nabespreking met de jury!


Drumfanfare Michael – Mars, World Division by Matthijs van Houten

Drumfanfare Michael doet voor een vierde maal mee aan het WMC, het mars optreden is een soort ‘East meets West’. DFM heeft gekozen om een Russische mars (Abschied der Slawin) tegenover een typische Amerikaanse mars Bravura te zetten.

Interessante opening met een slowpass in de eerste mars (Abschied der Slawin): effectief! Prima eerste ronde bocht, gevolgd door een variatie op de Engelse counter. Hele korps draait 180 graden en van achterop zetten ze de counter voorwaarts in. Uitvoering was niet top!

Weer een variatie op de Engelse counter: eerste lijn draait en blijft daarna staan. Het korps bouwt zich als het ware van achteren weer op. Leuk en risicovol. Uitvoering ook hier niet vlekkeloos, zo vertrok het korps al op het moment dat de laatste rij nog niet klaar was met de counter. Datzelfde gebeurt ook met de Amerikaanse counter. Wel wordt er snel gecorrigeerd!

Het muzikale boek is pittig, zeker in Bravura. Mooi ook hoe de euphoniums (klinkt als hoorn, overigens) boven de melodie uit komen! Even wat knetterende, maar daarna wel helemaal terug naar de melodie in de saxen: mooi! En een lekkere finale richting de halt! Precies op de laatste noot halt gehouden, ook. Goed uitgekiend!

Een prima optreden van Michael met een redelijke cadans, zeker in het tweede deel van hun mars. Paar visuele onzuiverheden, maar ze namen zeker risico’s. En dat waarderen we hier!


Drumfanfare Laurentius – Mars, World Division   by Edwin Gravekamp

De eerste mars voor vandaag, show is leuk maar de mars is toch een geweldig onderdeel. Een goede mars beheersen betekend dat je controle hebt over je lichaam, beheers je de muziek en weet je die twee ook nog te combineren in een strakke exercitie, dan kun je alles!

Met ‘Guardians of Peace’ en ‘Abschied der Slawin’ gaat Drumfanfare Laurentius uit Voorschoten laten zien wat zij waard is!

De maitre zet eerst de muzikanten recht, als je dit doet moet je dit wel goed doen. Het hele stadion kijkt en dan kun je niet nog eens snel herstellen. Laurentius ziet er goed uit en de eerste noten zitten er goed op, de base klinkt echt heerlijk vanuit onze positie. Mooie marsen met hier en daar een scheef nootje.

Ik mis een beetje een fijne cadans in  het orkest. Als je dat ziet dan weet je dat het wel snor zit, dan voelt het orkest de muziek en elkaar goed aan.

De counters draaien goed, de bochten worden in het eerste deel netjes aangesneden, de Amerikaanse counter komen ze niet helemaal strak uit. Veel kleine onzuiverheden die wel snel opgelost worden en dat is minstens zo belangrijk.

Prima optreden van Laurentius!


North Frisian Percussion Corps (Se7en) – Showwedstrijden, First Division by Matthijs van Houten

De 60 jaar jonge muziekvereniging North Frisian Percussion Corps, kortweg NFPC brengt dit jaar hun laatste show, ‘Se7en’ naar het WMC. Gebaseerd op de gelijknamige film en de zeven hoofdzonden. NFPC herinnert ons aan de zeven zonden die ieder aan de basis liggen van vele andere zonden, deze zonden werden als lijst in de 6e eeuw opgesteld door paus Gregorius I.

Achtereenvolgens krijgen we de zonden pride/trots/hoogmoed, sloth/luiheid, greed/hebzucht, gluttony/gulzigheid, lust, afgunst en wraak voorbij. We horen muziek van Hans Zimmer, Miles Davis, Shirley Bassey en zelfs Bach!

Dokkum komt al volledig in de geest van hun thema het veld op. Je ziet de details overal in terug, in de bassdrumvellen, de schmink bij de guard en hoe de dansgroep het veld op loopt. Mystieke samples die hier lekker doorkomen. In het veld staat een deur met daarop de zeven zonden vermeld. Klein storingkje nog bij de samples, maar ze laten zich daardoor niet helemaal van hun stuk brengen. Techniek blijft altijd lastig!

De eerste zonde, trots, staat op het bord! Prima opening van de show, lekkere tempo-overgang naar 160 bpm van Hans Zimmer! Mooi samenspel tussen het frontensemble (melodie) en het fieldpercussion! De guard is in ‘sloth’ een mooie toevoeging. Strak gewerkt!

We zijn bij Big Spender met een toffe feature bij de rifles, waarbij ze hun ‘geweer’ een voor een over een deur heen gooien. Dat was de zonde hebzucht, mooi uitgebeeld met dit nummer. Een mooi contrast is het dynamische spel in het frontensemble daarna. De verschillen komen hier ook goed door bij de zonde gulzigheid, waarbij ik het toch lastig vindt om de relatie met het muzikale en visuele te vinden.

We zijn aangekomen bij een spannend moment in de show van het NFPC: een trompetsolo van de drummajor, die de zonde lust moet uitbeelden. De uitvoering was niet vlekkeloos, hoewel ze zichzelf in het tweede deel sterk herpakt. Goed slot van haar solo! En dat is knap, want er zijn maar weinig mensen die het aandurven om zolang in the picture te staan. Achter haar gebeurt er verder op het veld ook veel! De drill is hier op sommige momenten snel en wordt ook redelijk goed uitgevoerd. Er zitten wat onzuiverheden in, maar Dokkum neemt dan ook veel risico’s.

We werken toe richting het slot van de show met de zondes afgunst en wraak. Hierbij is de muzikale relatie met het thema wel een stuk duidelijker. Ook zie je in het visuele ontwerp meer een soort battle ontstaan.

De guard speelt in deze show een heel belangrijke rol. Zij vertellen het verhaal en doen dat vaak op een overtuigen de wijze: ze zijn sterk in hun mimiek, voor zover dat van boven te zien is. Het is verder lastig om met een wat kleiner fieldpercussion het verhaal ook nog te gaan vertellen in figuraties. Ondanks dat je in verband met staging beperkt bent in je visuele ontwerp, gaat het zeker niet vervelen.

Het slot van de show (wraak) is visueel en muzikaal het sterkste deel van de show. Wraak is overduidelijk als een van de guardleden de drummajor op het laatst van de bok af schiet. Het cirkeltje is rond. We hebben alle zeven zondes voorbij zien komen. Soms overduidelijk verteld in muziek, drill en theater, soms ook minder duidelijk. Maar Dokkum legde zeker een degelijke uitvoering op de mat! Of ze tegen Renkum op kunnen? Dat wordt spannend, denken wij!
———————————————

Excelsior Renkum (Airborne) – Showwedstrijden, First Division by Edwin Gravekamp

Als tweede deelnemer van vandaag komt Excelsior Renkum het veld op. De muzikanten uit het Gelderse brengen ons “Airborne”. Deze show verteld het verhaal rondom de luchtlandingen van Operatie Market Garden die in de gemeente Renkum plaatsvonden in september 1944. De gebeurtenissen en emoties van die zware periode voor Nederlands en zeker Renkum gaan we zien en beleven.

Een zeer mooie opening, rustig opgebouwd, mooi samen gespeeld, geen spatje zenuwen te bespeuren. Dat dit een internationale wedstrijd is maak voor Renkum niet uit, Nederlandse samples klinken door het stadion.

Een rustig ogende show met een sterk visueel boek,  maar op het moment dat de emotie erom vraagt gaat het tempo omhoog en voelen we de stress van een dreigende escalatie.

Soldaten die sterven, een mensenleven verloren prachtig verbeeld. Heel indrukwekkend…een simpel visueel idee, de witte ballon die het stadion uitzweeft, heel sterk.

De bevrijders hebben Renkum ontzet…er kan feest worden gevierd, duidelijk beeld samen met muziek. Klinkt goed onder elkaar, de zenuwen zijn er duidelijk af en er is plezier op het veld.

Vliegtuig op het veld….ballonnen in de Nederlandse driekleur zweven omhoog…we zijn bevrijd! Twee vaandels het veld op en de laatste noten galmen door het stadion.

Hele sterke moment wisselen de wat mindere moment af, maar dit is een absolute kanshebber voor de Show in de First Division. Wij zijn heel nieuwsgierig!


Spielmannszug Hattstedt e.V – Marswedstrijden, First Division by Matthijs van Houten

Hattstedt mag in Kerkrade het spits afbijten met hun optreden in de Marswedstrijd, First Division. Het stadion is matig gevuld, maar toch kan de club uit Duitsland rekenen op een mooi applaus bij binnenkomst. Het WMC is begonnen en wij laten ons verrassen door het eerste optreden van in totaal zeven wedstrijddagen.

Van Hattstedt is bij ons niet veel bekend. Wel waren ze vorig jaar Kampioen der Lage Landen in de categorie Show op concours Hamont, België. In de middenklasse scoorden ze toen 90,4 punten op de Mars. Op de Show haalden ze 86,38 punten, ook in de middenklasse.

Hattstedt komt met een jong clubje het veld opgelopen. Ze hebben een bezetting met fluiten, vier lyra’s en een slagwerksectie.

Goede stepoff en ze krijgen meteen het publiek mee. De eerste bocht wordt wat breed gelopen, kunnen we goed zien omdat de voetstapjes in het kunstgras blijven staan. Dynamisch is het overigens goed voor elkaar. Een aardige counter, gevolgd door een rotten links diagonaal bocht, waarbij het een beetje lang duurt voordat de rijtjes weer gecorrigeerd zijn.

De ronde bochten worden goed uitgevoerd. Muzikaal een prima optreden, hoewel er qua tempo vrijwel geen variatie was. Ook visueel speelde Hattstedt behoorlijk op safe. Maar dat maakte het wel een degelijk marsoptreden.

1 reactie