Apeldoorn, 7 september 2017. Nieuwe dirigent Trompetterkorps Koninklijke Marechausse. Kapitein Peter Kleine Schaars.

Over de militaire muziek is niet vaak iets te lezen op Korpsmuziek.nl terwijl de diverse orkesten best vaak in het land optreden. Toch zijn er sommige mensen die ook bekend zijn uit de amateurmuziek, zoals dirigent, arrangeur en componist Peter Kleine Schaars. Vele jaren betrokken bij K&G leiden, Gruno’s Post Harmonie Groningen en de laatste jaren als dirigent van de Marinierskapel der Koninklijke Marine, daarvoor nog bij het Nederlands Politie Orkest en diverse amateurorkesten.

Peter, een mooie opsomming van je dirigentschap, mis ik iets wat je graag benoemd zou willen zien?
Na 14 jaar bij de Marinierskapel actief te zijn geweest als trombonist, stafarrangeur en assistent dirigent heb ik in 2002 de kapel verlaten om gehoor te kunnen geven aan de uitnodigingen van gastdirecties en de aanvragen voor composities en arrangementen. Tevens begon ik in 2002 als klankregisseur bij de uitgeverij de Haske en heb daardoor in de jaren 2002 tot 2013 wereldwijd ongelooflijk veel orkesten ontmoet. Vaak militaire beroepsorkesten maar ook bijzondere ‘studio orkesten’ (met name in Amerika) waar ik mee aan het werk mocht als klankregisseur of gastdirigent. Het maken van ongeveer 250 cd’s in die periode heeft me veel knowhow gegeven over repertoire en het ‘werken’ met orkesten en individuele muzikanten. Het heeft er zeker toe bijgedragen dat ik destijds uit 15 kandidaten ben gekozen tot dirigent van een van de mooiste harmonie orkesten van de wereld. 

Waar heb je de mooiste herinnering aan?
Mooie herinneringen heb ik vele: een aantal ontmoetingen met de Amerikaanse toparrangeur Sammy Nestico (mijn grote voorbeeld), een korpsconcert met de wereldster Bastiaan Everink in een uitverkochte Doelen, bijzondere optredens met o.a. Direct, Humphrey Campbel, Lee Towers, Do, maar zeer zeker ook ‘buiten optredens’ zoals een taptoe op het Rode Plein in Moskou of het Wilhelmus dirigeren met Prinsjesdag en de gouden koets je bijna omver rijdt 😉

Onlangs ben je aan een nieuw avontuur begonnen bij de Marechaussee. Als eerste ook een nieuwe naam, Orkest Koninklijke Marechaussee (voorheen Trompetterkorps der Koninklijke Marechaussee). Er is bij je aantreden een nieuwe naam aangenomen, is dat toeval?
Het is geen toeval. Het orkest had nog altijd die traditionele naam omdat de Marechaussee een bereden eenheid is. Ik merkte echter al gauw dat de naam mensen weerhield om naar het orkest te komen luisteren omdat men dacht een avond lang naar een club ‘trompetters’ te moeten luisteren. Het is echter een volwaardig fanfare orkest van 50 man met een zeer breed repertoire van klassiek t/m moderne popmuziek. Dus ik heb binnen de Marechaussee de discussie aangezwengeld en de generaals kunnen overtuigen dat de nieuwe naam “Orkest Koninklijke Marechaussee’ meer recht doet aan het Orkest en haar kwaliteiten. 

Tradities lijken moeilijk te behouden in Nederland, was er weerstand om die nieuwe naam?
Er was uiteraard ook wel weerstand om de naam te veranderen en die kwam voornamelijk uit de hoek van mensen die vonden dat we hiermee een stukje traditie verloren lieten gaan. Het Orkest heeft in de afgelopen decennia vele verschillende bezetting vormen gekend en heeft een bepaalde groei door gemaakt: van Trompetterkorps naar Drumfanfare naar bijna Brassband naar volwaardig fanfare orkest. De huidige naam is zo gekozen dat deze altijd gebruikt kan blijven worden ongeacht toekomstige bezettingen.

Van de KM naar de KMAR, hier laat je wat en daar krijg je wat.. Wat zijn voor jou de voornaamste verschillen?
De Marinierskapel is een orkest waar de muzikanten een hele baan hebben en daardoor heb je 5 dagen repetitie in de week. Bij de Marechaussee hebben de muzikanten een halve baan en sommigen nu zelfs nog een reservisten status. Daardoor hebben we maar 2 repetitie dagen in de week. Uiteraard is dat enerzijds jammer want je moet heel goed plannen om alle optredens en inzetten (bijna 100 per jaar!) goed voor te bereiden en we hebben daardoor ook niet echt tijd om extreem tijdrovende projecten in te studeren. Anderzijds is het wel zo dat iedereen er altijd ‘zin’ in heeft en zeer gemotiveerd om alle ‘klussen’ te klaren. 

Waar zitten voor jou de uitdagingen?
Nu de naamsverandering er door heen is zijn we druk bezig om iedereen in het orkest dezelfde status te geven: dwz allemaal dezelfde rechtspositie gelijkheid. Dat is een hele uitdaging omdat er 32 halve banen gecreëerd moeten worden en dat is een moeizaam proces in zo’n grote organisatie. Daarnaast heb ik het streven om de komende 6 jaar het orkest naar een hoger level te tillen. De Marechaussee is een eigen krijgsmacht onderdeel naast de Marine Landmacht en Luchtmacht. Al deze krijgsmacht onderdelen hebben een orkest. (de landmacht heeft er een aantal extra omdat zij nog vrij groot zijn met veel ceremoniële behoeftes) Het streven is om heel langzaam naast de KMKJWF, Luchtmachtkapel en Marinierskapel te komen te staan. Met minder repetities en als enige fanfare blijft er altijd een verschil maar op vele vlakken zal het Orkest Koninklijke Marechaussee over 6 jaar volwaardig meedraaien.

Qua muziek en directie, waar kunnen ze je in de nacht voor wakker maken?
Voor veel! Elk concert is voor mij weer een feest en ik voel me altijd zeer vereerd om leiding te mogen geven aan die grote groepen gemotiveerde muzikanten om samen al die toehoorders iets onvergetelijke mee te kunnen geven.

Bij welke amateurorkesten ben je nog betrokken, zie je daar nog grote veranderingen in de toekomst qua ‘vernieuwing’ / ontwikkeling?
Ik ben nog betrokken bij het Nederlands Politie Orkest en Gruno’s Post Harmonie uit Groningen. Op 9 maart heb ik afscheid genomen bij K&G dus in de Korpsmuziek sector ben ik dan niet meer betrokken bij een vereniging waardoor ik in de toekomst als onafhankelijk instructeur of jurylid actief zou kunnen zijn.

Ik denk dat er al veel veranderingen gaande zijn in de amateur sector maar we zullen met z’n allen zeer innovatief, creatief en adaptief moeten zijn om ons staande te houden in een razend snel veranderende samenleving. Ondanks alle veranderingen, toevoegingen en nieuwe ontwikkelingen ben ik wel van mening dat onze core business, lees: goed muziek maken, altijd als prio één moeten blijven bewaken. Ik vind commercieel geen vies woord maar dat betekent niet dat alles muzikaal uitgehold mag worden en we te veel concessies doen aan het muzikale product. En dat begin mijn inziens al bij het kiezen van goede composities/arrangementen. Kort om er is nog genoeg te doen, ook voor ondergetekende.

Peter Kleine Schaars